Tényleg nincs szükség a vízhőmérséklet kijelzésére?
Függetlenül attól, hogy benzin, vagy gázolaj hajtotta motorról beszélünk, egyre több autótípusnál találkozunk azzal, hogy nem építik be a hűtővíz hőmérséklet kijelzőt a műszercsoportba! Ezeknél a megoldásoknál általában csak akkor kap visszajelzést az autóvezető a hűtővíz állapotáról, ha az egy kritikus hőmérsékletet elér, és az autóval meg kell állni. Ritkábban alkalmazzák a gyártók azt a megoldást, hogy egy figyelmeztető ikon jelenik meg a műszerfalon, amíg a motor teljesen hideg hőmérsékletű, tehát nem melegedett fel.
Nem tudom eldönteni, hogy milyen indíttatásból alkalmazzák ezeket a megoldásokat és hagyják ki a kijelzőt a műszerfalról. Feltételezem azért, mert így jelentős költséget tudnak megtakarítani, vagy talán azért mert a legtöbb autóvezető egyébként rá sem pillant erre a kijelzőre, és igény sincs rá. Mindenesetre sok sofőrt zavar ennek a műszernek a hiánya. Van, aki csupán megszokta a jelenlétét, de van olyan is, aki szereti tudni, hogy éppen milyen körülmények között üzemel a motor.
Mire való a vízhőmérséklet kijelző?
Az autók hűtőköre általában két részre van osztva. (Azért írom, hogy általában, mert modernebb motorok esetében ez még tovább van bonyolítva, de ebbe a részébe, most nem megyek bele.) A motort és a hűtőt elválasztja a termosztát, ami arra szolgál, hogy amíg a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet, addig a vízhűtőt kizárja a keringéséből, ezzel is elősegítve a motor mielőbbi bemelegedését.
A termosztát meghibásodása
A termosztát egy nagyon egyszerű mechanikai alkatrész, ami sokat kibír, de sajnos nem tart örökké. Gyakran előfordul, hogy nyitva marad és így a motor nehezen éri el az üzemi hőmérsékletet. Ez a vezető számára nagyon hamar kiderül, még azoknál a modelleknél is, ahol nem kapunk visszacsatolást a hűtővíz hőmérsékletéről, ugyanis hűvösebb időben nagyon lassan kezd el fűteni az autó, esetleg többlet üzemanyag fogyasztás jelentkezik. A másik gyakori eset, amikor a termosztát zárva marad, ami szintén hamar kiderül, mert a hűtővíz elkezd forrni nagyobb igénybevétel esetén.
Van azonban olyan eset is, amikor a termosztát megfelelően nyit, de zárni nem zár tökéletesen és kismértékben nyitva marad, ezáltal nagyon nehezen éri el a motor az üzemi hőmérsékletet. A fűtés megfelelően működik, ezért abból nem derül kis semmi rendellenesség, viszont többletfogyasztás már jelentkezhet.
Benzines autók esetében ez nagy hibát nem eredményez, vagy csak nagyon hosszú távon.
Diesel autóknál, (amelyek egyébként is nehezebben érik el az üzemi hőmérsékletet) viszont ez azért is veszélyes lehet, mert a részecskeszűrő regenerálása nem kezdődik el addig, amíg a hűtővíz és a motorolaj nem éri el az szükséges hőfokot. De ezen kívül más hibákat is szül (pl.: az EGR szelep koromlerakódásának mértéke megnövekszik) ha nem szerzünk tudomást, ennek az (esetek többségében) amúgy elenyésző áru alkatrésznek a rendellenes működéséről.
Sok modellnél a szokásos termosztát mellett több termosztátot, esetleg elektromos fűtés palásttal lezárt vízpumát alkalmaznak, de ez már egy másik írás része lesz.
A cikk megírásában az adta az indíttatását, hogy nemrég vásároltunk egy viszonylag fiatal autót, amiben szintén nem volt ilyen műszer ezért én utólag beépítettem egyet.
Nagyon zavart, hogy nem kapok folyamatos visszajelzést és ez akár az autó felesleges meghibásodásához vezethet. Szerencsére volt számos kihasználatlan terület a középkonzolon, így volt olyan rész, ahova be tudtam építeni a kijelzőt! Még a háttérvilágítását is a gyárihoz hasonlóra sikerült alakítani.