A helyszíni átvizsgálás szünetel   

Nagyon sokan kérdezik tőlem, hogy mikor tudok újra helyszínre menni autót átvizsgálni. Sajnos ez nem tőlem függ, hanem attól, hogy mennyi a munkám a műhelyben. Ameddig a műhelyben lévő átvizsgálások és szerelések teljesen lekötik a kapacitásaimat, addig sajnos nincs értelme helyszíni kiszállást vállalnom. Viszont szeretnék két dologról leírni pár sort, ami a helyszíni átvizsgálásokkal kapcsolatos.

 

Egyrészt szeretnék beszélni a helyszíni átvizsgálás nehézségeiről, hogy érthetőbb legyen, miért preferálom a műhelyben való munkát, másrészt arról, hogyha mást hívunk ki helyszínire, mik legyenek azok a szempontok, ami alapján megválasztjuk az „autóvásárlási tanácsadót”.

 

A helyszíni átvizsgálás nehézségei

  • Az időpont egyeztetés.

Ha valaki felhív és ki szeretne hívni a helyszínre, úgy találni kell egy időpontot, ami megfelel a vevőnek, az eladónak és nekem is. Amennyiben bármelyik fél programján változás keletkezik, úgy egy kis csúszás már komoly gondokat okozhat a következő helyszínre való odaéréshez. Ez azon túl, hogy rendkívül kellemetlen helyzeteket szül, komoly stresszt is jelent, hiszen nem szeretek elkésni sehonnan.

  • Lemondások

A munkák (sok esetben) bejelentés nélküli lemondása még a szervizek életét is megkeseríti. Ez fokozottabban jelenik meg olyankor, mikor az ember nem „hazai pályán” dolgozik. Gyakran megesett, hogy a napokkal előre leegyeztetett autó átvizsgálás előtt a megrendelő odament 1-2 órával hamarabb megtekinteni az autót, majd mivel azt tapasztalja, hogy az autó állapota nem felel meg a hirdetésben leírtaknak, nyugodt szívvel lemondja az átvizsgálást. Hasonlóan szerencsétlen eset, bár az természetes, ha az autót eladják egy másik vevőnek. Ilyenkor akár 60-80 kilométerre találom magam a műhelytől, ahova több órás felesleges utazással jutok vissza.

Másik eset mikor ugyan az ügyfél nem megy oda előbb, de az autót megpillantva már egyértelmű, hogy nem áll fenn a vásárlási szándék. Ilyenkor sem áll érdekemben rabolni senki idejét sem, így általában távozni szoktam, vagy nagyon kieső vidéki helyszíneknél minimális kiszállási díjat számolok fel, ami természetesen messze nem fedi le a költségeimet.

  • A nem együttműködő kereskedések és eladók

Nagyon gyakori kellemetlenség volt, hogy bár előre szóltak a kereskedésnek, hogy megyünk megnézni az autót mégis (direkt vagy nem) az autó nem volt átvizsgálásra alkalmas állapotban (pl. megközelíthetetlen volt).

  • Bicskanyitogató esetek

A kereskedők is emberek és vannak köztük mindenfélék, így az évek során kialakultak azok a helyek ahova már nem mentem szívesen. Vagy azért mert már nekem volt kellemetlen a sokadik pocsék állapotú autó, vagy mert egész egyszerűen tiszteletlenül bánnak az emberrel. Rendkívül gyakori módszer a kereskedőknél, hogy a végtelenségig képesek állítani egy autó hibájáról, hogy az úgy jó ahogy van, vagy teljesen elbagatelizálni azt (egyik kedvenc emlékem amikor teljes meggyőződéssel állította az eladó, hogy a manuális klímának télen nem is kell működnie és csak ezért nem kapcsol be, vagy a másik ilyen eset amikor „megtudtam”, hogy a bal oldali visszapillantó tükör gyárilag nem hajlik vissza, direkt csak a jobb.)

  • Az időjárás

Helyszíni átvizsgálásnál az időjárás komoly befolyásoló tényező. Sem esőben, sem pedig a természetes fény hiánya esetén nem lehet megfelelően dolgozni. Ezeken felül gondolni kell az extrém időjárási körülményekre is, amelyek egyik napról a másikra lehetetleníthetik el a munkavégzést.

 

 

  • Az eladó nem tesz semmit

A helyszíni átvizsgálás további hátránya, hogy semmilyen rugalmasságot nem vár el az eladótól, nem kerül neki különösebb befektetésbe az autó eladása, és azzal sem éri semmi hátrány, ha az autó állapota meg sem közelíti a hirdetésben leírtakat. Mivel a legtöbb, amit veszíthet, hogy az autót nem veszik meg, jó eséllyel nem fog ellenkezni egy helyszíni átvizsgálástól. Viszont ha arra motiváljuk az eladót, hogy legalább az idejét fektesse bele az autó eladásába és vigye el egy közeli szervizbe, akkor már valamennyivel érdekeltebb abban, hogy a valós állapot legyen feltűntetve a hirdetésben, hiszen valószínűleg ő sem szeretne olyan sok időt áldozni az értékesítésre.

 

Hogyan válasszunk helyszíni átvizsgálás szolgáltatást?

Amennyiben nem szeretnének lemondani a helyszíni átvizsgálásról, úgy nagyon fontos, hogy a megfelelő személyt vigyék magukkal a vásárláshoz. A joautot.hu sikere miatt (is) gombaszám megszaporodtak a helyszíni átvizsgálás szolgáltatást nyújtók. Ezekből van amelyiknek nagyon örülök, hiszen az autóvásárlók akik nem tudják megoldani máshogy az autó átvizsgáltatását, mégsem maradnak segítség nélkül. Vannak viszont olyanok is, akiknek a szakmai felkészültsége (pl. későbbi ügyfeleim visszajelzései alapján) nem megfelelő.  A továbbiakban összeszedek pár pontot, amelyekre érdemes odafigyelni a kiválasztáskor.

  • Az email címet és a telefonszámot leszámítva van-e elérhetőség, cégnév stb.?

Ez azért fontos, hiszen az autó átvizsgálás egy bizalmi ügy. Ha valaki nem adja hozzá az arcát, elérhetőségeit, úgy hogy bizonyosodhatna meg arról az ügyfél, hogy valóban van-e szakmai tapasztalata? Amennyiben valaki nem írja ki a honlapjára ezeket az információkat úgy igencsak megnehezíti azt is, hogy máshol nyilvánosan véleményt formáljanak róla. Ha valaki azt írja, hogy “szakértő”, nézzünk utána, hogy milyen típusú szakértelmet szerzett, mi az erőssége és a gyengesége, mert senki nem érthet mindenhez!

  • Mennyi ideig tart az átvizsgálás?

Ehhez hozzátartozik az is, hogy egy autó átvizsgálás nem egyenlő egy festékréteg méréssel illetve egy diagnosztikával. A diagnosztikát is lehet mélységeiben végezni (akár órákig vizsgálgatni egy autót), vagy lehet egy 50 ezer forintos műszer segítségével felsorolni a kiírt hibakódokat, ami nem nevezhető diagnosztikai elemzésnek. Én általában 45-60 percig nézek át egy autót, ha valaki ennél sokkal korábban végez, azt azért érdemes némi gyanúval kezelni, de természetesen nem is gondolom, hogy én lennék az etalon.

  • Vállal-e az átvizsgáló személy részvételt az alkuban?

Én mindig azt tartottam helyesnek, hogyha a vásárlót tájékoztatom az autó állapotáról és utána ő dönt arról, hogy szeretne-e vásárolni, abba én már nem szólok bele. Amennyiben próbálnám kiemelni az autó hibát és ezzel árcsökkenésre bírni az eladót, az ugyanúgy nem lenne tisztességes, mintha jó irányba ferdíteném egy picit a látottakat, hogy végül létrejöjjön a vásárlás.

 

Ezek az én gyorsan összeszedett fő szempontjaim, de persze lehetnek más tapasztalatok is! A facebook oldalon a cikk megosztása alatt szívesen olvasom a leírt véleményeket és tapasztalatokat, hogy ezzel is segítsünk azoknak, akik jelenleg keresik a megfelelő használt autót!