A használt autó vásárlás rizikói
Melyek azok az apróságok, amelyekre már az első szemrevételezéskor érdemes figyelni, ha használt autót veszünk? Hogyan szűrjük le a hirdetéseket?
Tudni kell, hogy a jó használt autóhoz elsősorban türelemre van szükségünk. Nem biztos, hogy rögtön az első alkalommal találunk a hirdetések között olyat, amivel érdemes komolyabban foglalkozni. A jó autókat hamar elviszik. Azok az autók, amelyeket már régebb óta hirdetnek nagyon valószínű, hogy okkal nem találtak még új gazdára.
Próbáltam összegyűjteni pár gondolatot azzal kapcsolatban, hogy mikkel érdemes tisztában lenni, ha használt autót készülünk vásárolni:
– Rengetegen bíznak abban, hogy a külföldről behozott autók jobb állapotúak magyarországi társaiknál. Ez sajnos nem (feltétlenül) igaz és leginkább akkor nincs különbség, ha nem mi magunk megyünk ki külföldre autót keresni és vásárolni, hanem kereskedőtől vesszük. Ha egy jó állapotú keveset futott autó piacra kerül, ahogy itthon is, úgy külföldön is hamar gazdára talál. Ha figyelembe vesszük a behozatallal járó költségeket és azt, hogy természetesen, aki ebből él az keresni is szeretne rajta, rá kell jönnünk, hogy ha igaz amit mondanak, akkor fillérekért tudnak kint kitűnő állapotú autókat szerezni, amit azért érdemes némi gyanúval és kicsit szkeptikusan kezelni.
– Figyelni kell már a hirdetés olvasásánál is. Fontos lehet, hogy milyen környezetben van fotózva az autó, vagy kereshetünk jeleket arra vonatkozóan, hogy mire használhatták stb. Esetleg van e valami ellentmondás a hirdetés szövegében és a csatolt képekben. Ha az eladó magánszemélynek akar látszani, de autó beszámítást is hirdet, akkor mégsem magánszeméllyel lesz dolgunk. Jó pár felesleges utat megspórolhatunk így magunknak. Ha a hirdetés ígéretesnek tűnik, telefonon hívjuk fel. Már a stílus is sokat elárul, érdemes alaposan kifaggatni mindenről, többször visszakérdezni ugyanarra, azért hogy lássuk, hogy ellentmondásba keveredik-e.
– Ha megvan a kiszemelt autó, először kívülről szemrevételezzük. Ellenőrizzük, hogy minden elem jól illeszkedik-e egymáshoz vagy nincsenek-e apró színeltérések. Nézzük meg, hogy záródnak az ajtók. Ha a motor le van mosva és vastagon szilikonozva van, az magáért beszél. Mennyi horpadás, kavicsfelverődés vagy apróbb karcolás van az autón, ami később rozsdásodáshoz vezethet. Az is fontos, hogy próbáljunk a rozsda által minél kevésbé érintett autót vásárolni (persze ez bizonyos kor után szinte elkerülhetetlen), amit ellenőrizzünk is. Alaposan nézzünk be az autó alá, ha frissen alvázvédőzve van, az valószínűleg a rozsda eltakarására szolgál. Az osztrák és német autók esetében erre sokkal nagyobb hangsúlyt kell fordítani. A szemrevételezést érdemes mindig nappali fénynél végezni.
– A leggyakrabban előforduló átverés a használt autó eladók körében a kilométeróra visszatekerése. Ma már olcsón és gyorsan megoldható ez az egyszerű művelet, amivel a gépjármű értékét azonnal többszázezer forinttal is növelheti az eladó. Ezért nagyon fontos, hogy a kilométeróra állását mindig, minden esetben komoly fenntartással kezeljük. Hogy kiderítsük mennyire reális a mutató állása, vessünk egy pillantást a kormány és a váltó állapotára. Gyanús lehet, ha nagyon kopott, de az is, ha feltűnően jó állapotban van (kicserélték). A kárpit állapota is árulkodó lehet! Figyeljünk a jelekre, de sajnos a kilométeróra állásának ellenőrzésére nincs biztos módszer! Magyarországi vagy nem frissen behozott autók esetében használjuk a telefonos Autoszkóp alkalmazást, vagy a KEKKH lekérdező rendszerét. A legjobb ötlet mégis az alvázszám lekérdezés, amiről egy másik cikkemben írtam!
– Alaposan tanulmányozni kell a szervizkönyvet, sok turpisság kiderülhet. Ha pl. a megtett kilométerek száma egy adott időszakban feltűnően visszaesik, akkor felmerülhet a kilométeróra visszatekerésének a gyanúja.
– Sokan eladás előtt néhány apróbb és jelentéktelen változtatással próbálnak növelni eladó autójuk értékén. Kárpittisztítás, polírozás, motormosás, szervizkönyv pótlás és kitöltés. Ezek után laikusok számára bármelyik autó sokkal vonzóbbnak tűnik, és jóval magasabb áron értékesíthető.
– Érdemes a lehető legtöbb funkciót kipróbálni a próbakör alkalmával, ne az adásvételi aláírása után derüljön ki egy-egy kisebb vagy nagyobb hiba. Az apróbb hibák jól is jöhetnek, ha a vevő az árból alkudni szeretne! Sajnos nagyon jellemző, hogy a hirdetésben szereplő extrák egy része valójában nincs is benne az autóban. Nagyobb hibák felismerése esetén pedig lehet, hogy érdemesebb tovább nézelődni a használt autók piacán. Ha az autó komolyan érdekel bennünket, minden esetben ragaszkodjunk a próbavezetéshez. Ha nem engedik azzal az autóval a továbbiakban nem is szabad foglalkozni!
– Ne bízzunk vakon az eredet és a műszaki vizsgákban! Sajnos az eredetvizsga leggyakrabban a vizsgálati díj megfizetéséről szól és nem arról hogy a vásárlónak valódi felvilágosítást nyújtson az autó eredetéről illetve múltjáról. Az unióból importált autók esetében nincs eredetiségvizsgálat és ha valami probléma van, az csak egy esetleges későbbi eredetiségvizsgálat alkalmával fog kiderülni.
-A legfontosabb, hogy az autót vizsgálja át szakember az adásvétel lezárása előtt.