Így érdemes használt autót vásárolni (alvázszám lekérdezéssel)
Számos cikk született már arról a joautot.hu-n, hogy hogyan lehet leinformálni a használt autókat vásárlás előtt és mennyire hasznosak ezek a lehetőségek. Írtunk már cikket a járműnyilvántartón található lekérdezőről, illetve szerencsére mára már meglehetősen elterjedtek azok a weboldalak is, ahol alvázszám alapján, pár ezer forintért hasznos információkat nyerhetünk a kiválasztott autóról.
Azt is el kell mondanom viszont, hogy sajnos egyre többet olvasok írásokat, illetve látok videókat arról, ahol megpróbálják ezeket a lekérdezési lehetőségeket kínáló oldalakat rossz fényben feltüntetni, illetve a fontosságukat megkérdőjelezni. Szerintem ez nagyon helytelen hozzáállás és ezek az oldalak igenis hasznosak lehetnek a használt autó vásárláskor, csak tudni kell jól használni őket. Erről szeretnék leírni most néhány gondolatot.
Pár éve már írtam arról is, hogy egy ügyfél vásárolt egy autót, amit márkaszervizben átnézetett és ott mindent rendben találtak. Többek között a kilométeróra állását is valósnak ítélték. Vásárlást követően én is átvizsgáltam az autót és sok apró jelből arra a következtetésre jutottam, hogy a kilométeróra állása feltehetően nem valós. A tulajdonos ezért lekérte az autó előéletét az egyik ilyen lekérdezőben és kiderült, hogy a gyanú megalapozott volt. Az autó kilométerórája manipulálva lett. A tulaj nem hagyta annyiban az ügyet és a dolgok után ment. Ennek végül az lett az eredménye, hogy a kereskedő visszafizette a vételár egy részét.
Ez a történet is ékes példája annak, hogy “mennyire nem hasznos” az alvázszám lekérdezés. Mindemellett nem állítom, hogy a riportokban található információkat bárminemű piacismeret nélkül tökéletesen értelmezni lehet. Nem mindig egyértelmű, hogy miért szerepel olyan sok tulajdonos az adatok között, vagy miért fizetett hatalmas összeget egy biztosító az amúgy nem komolynak tűnő sérülésre, de ettől még szerintem komoly hiba azt állítani, hogy ez ne lenne jó irány a használt autó piac megtisztításához vezető úton. Azóta sok ehhez hasonló lekérdezés mentette már meg az ügyfeleimet is, egy csomó hibás döntéstől.
Akasztják a hóhért, lecseréltük a családi autót
A cikk egyik apropója mellesleg, hogy nemrég mi is autót cseréltünk. A családi autó helyett egy kisbuszt szerettünk volna vásárolni, mert sokat kirándulunk és szükség van a tágas csomagtérre. Már mielőtt belevágtunk tudtam, hogy nem lesz egyszerű ebben a kategóriában megfelelő autót találni. Az ilyen járműveket leginkább személyszállításra használják. 3-4 év alatt képesek annyi kilométert beletenni, mint egy személyautóba 10 év alatt. Ami még nem is feltétlenül baj, ha megfelelően szervizelik és nem a városban történik mindez, de ezt kideríteni egyáltalán nem egyszerű feladat.
Több márka szóba jött: Renault, Opel, Vw, Ford. Meglehetősen céltudatosan történt a keresés és szigorú keresési feltételek mellet próbáltuk szűrni az érdemes példányokat. Leginkább Magyarországon újonnan forgalomba helyezett autókat kerestünk. Természetesen a külföldről behozott autókat sem zártuk ki teljesen, de mint minden alkalommal, most is rá kellett jönnöm, hogy csodák sajnos nincsenek.
Tapasztalataim a külföldről behozott autókkal
Tapasztalataim szerint (bár nem vagyok kereskedő), külföldön ugyanazzal a futással és azonos paraméterekkel az autók többe kerülnek mint itthon. Mégis soha nem látott módon virágzik itthon az autóimport, azzal együtt hogy nyilvánvalóan az autóbehozatalnak is van egy költsége, ráadásul egyértelmű, hogy keresnek is rajta az üzletszerűen ezzel foglalkozó vállalkozók. Mégis, akkor hogyan lehet ez egy ennyire pörgő és nyereséges üzlet? Hangsúlyozom, hogy nem tudok és nem szeretnék ebben a témában ítéletet hozni, mert nem látok bele az autókereskedők életébe és munkájába, de tapasztalataim alapján a következő módokon lehet ezt nyereségesen csinálni:
- A kint komolyan sérült/törött autót behozva, itthon a jóval alacsonyabb rezsióradíjon megjavítva lehet nyereségesen értékesíteni egy autót.
- Az autó állapotát nem reálisan bemutatva, esetleg a kilométerórát eltekerve.
- Nagyobb értékű autók esetén ÁFA- csalással.
- Hatalmas nagy szerencsével, kint olcsó és jó állapotú autót találni a jól szituált nyugdíjas, nem dohányzó, hölgy tulaj garázsából és behozni Magyarországra 🙂
Nem azt mondom, hogy egy külföldről származó autó nem lehet jó, mert lehet. De ez leginkább akkor igaz, ha magunk megyünk látogatóba és hajtjuk fel a megfelelő példányt. Viszont senki ne gondolja, hogy egyszerűbb lesz, mint idehaza, azt meg főleg ne, hogy olcsóbban megússza.
Térjünk vissza az autóvásárlásunkhoz
Azokat az autókat, amelyek a fő kritériumoknak megfeleltek és a telefonbeszélgetés után is izgalmasnak tűntek (ha rendszámmal rendelkeztek) lekértük a járműnyilvántartóból. Ez a szolgáltatás ugyan ingyenes, de leginkább akkor van értelme, ha Magyarországon újonnan forgalomba helyezett autóról van szó és valóban rendelkezik rögzített előélettel. Már itt sok autó kibukott, mert sokszor nem esett egybe az autó előélete az eladó történetével.
Volt, hogy felhívtam a kereskedőt, aki azt mondta, hogy első tulajdonos árulja az autót, közben a lekérdezőben tisztán látszott az eredetiségvizsgálatok számából, hogy már 3 tulajdonosváltás is történt. (A tulajdonosok száma bejegyzés, sokszor fals információt mutat.)
Egy másik esetben egyértelműen kiderült, hogy több korábbi sérülése volt az autónak, mint amit a tulajdonos állított és ezt elhallgatta. Ilyen esetekben a bizalom hiánya miatt nem is foglalkozok tovább az autóval, mert az autóvásárlás bizony bizalmi kérdés is.
Amelyik autó átment a rostán és helyileg messze volt, azt lekérdeztük alvázszám alapján is. Ezzel sok felesleges utazást megspóroltunk. Volt olyan autó, ahol a kereskedő azt állította, hogy a jelenlegi tulajdonos Magyarországon az első tulaj és Ők hozták be neki az autót annak idején Belgiumból, ahol az első tulajdonostól vásárolták. Lekérdezés után kiderült, hogy az autó Hollandiából származik és ott már hét alkalommal történt tulajdonosváltás. A két történet elég messze áll egymástól.
Itt látható a részlet az AutoDNA riportból:
Volt olyan autó is, ami képek alapján nagyon szépnek tűnt. A telefonbeszélgetés alkalmával is nagyon megkíméltnek mutatta be az eladó. Lekérdezést követően olyan fénykép került elő az autó csomagteréről, amiből rögtön látható volt, hogy nem egy megkímélt autóról van szó, sokkal inkább egy leharcolt eladásra alaposan felkészített példányról.
Amúgy az is nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy külön figyelmet kell szentelnünk az autók csomagterének, illetve annak, hogy egyáltalán töltenek-e fel róla fotót a hirdetésben. A sokat használt munkásbuszok esetében szinte borítékolhatók a komolyabb sérülések a hátsó részben. Jellemző volt a leghátsó üléssor hátsó borításának a szakadása, illetve a csomagtérajtó borításának sérülése is. Ha nem volt fotó a hirdetésben a csomagtérről, miközben az autót minden szögből alaposan körbefotózták, akkor sejthető volt, hogy ott rejtegetnek valamit.
Rengeteg autót megnéztünk személyesen is. A legtöbb esetben az autó műszaki állapota nem volt megfelelő, de olyan példány is volt, ahol az eladótól nem vettem volna autót, még akkor sem, ha féláron adja. Nem mindegy, hogy milyen környezetből jön, kitől veszünk autót! Ebben az esetben leginkább azokra a “valós” magánszemélyekre gondolok, olyanokra akik valóban birtokolták és használták az autót.
Végül sikerült megtalálnunk a megfelelőt (Ford Transit Custom, 2017/10) egy Magyarországon újonnan forgalomba helyezett példány személyében, amit az első tulajdonos (magánszemély) árult 50e kilométerrel.
Lehet, hogy kicsit túl szépnek hangzik, hogy igaz legyen, de a következő dolgok voltak szükségesek a sikerhez:
- Figyelni kellett a friss hirdetéseket, ezt az autót sikerült nekünk elsőnek megnézni.
- Az autó a kategóriájában viszonylag magas áron került fel, talán ezért volt szerencsénk és nem volt ott náluk az első vevő fél órán belül.
- Kötöttünk némi kompromisszumot magunkkal a felszereltség tekintetében, mert itt minden jel arra utalt, hogy valóban annyi kilométer van az autóban, amennyivel meghirdették (sikerült több csatornán is leinformálni).
- Az autó átvizsgálása és a későbbi kommunikáció során is, az eladóval történt beszélgetésekben nem merült fel semmilyen inkonzisztencia, a történet minden eleme hihető és reális maradt.
- Előre utánakérdeztem az adott motorkódra a márkaszervizben, illetve beléptem tematikus hazai és külföldi csoportokba Facebookon, hogy fény derüljön a típushibákra is. Hiába foglalkozom 20 éve minden nap autókkal, ezeknek az autóknak a nagy része még garanciális és márkaszervizbe jár. Mi, független szerelők, még nem rendelkezünk róluk kézzelfogható információval.
- Már kellő tapasztalattal rendelkeztünk azáltal, hogy korábban több hasonlót is alaposan megnéztünk, így volt összehasonlítási alapunk.
Remélem sikerült kicsit segítenem abban, hogy hogyan kell nekiállni egy használt autó vásárlásnak. Nem szabad sajnálni a pénzt arra, hogy a lehető legalaposabban leinformáljuk az autót, mert az esetek döntő többségében már otthon, a kanapéból ülve el lehet dönteni, hogy érdemes-e foglalkozni az autóval, vagy nem (persze ehhez kicsit tudni kell használni a józan paraszti eszünket is). Véleményem szerint ezek az alkalmazások rengeteg kellemetlenségtől és felesleges kiadástól menthetnek meg minket, mi például legalább 5 vidéki utat spóroltunk meg a segítségükkel!
Sikeres autóvásárlást kívánok!