+36-70-772-7313 info@joautot.hu

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Amikor használt diesel autót szeretnénk vásárolni és alaposan körbejárjuk a témát, sokszor találkozunk a kettős tömegű lendkerék (kéttömegű lendkerék) kifejezéssel. De egész pontosan mire jó és mi is ez a sokat emlegetett alkatrész?

Mi az a kettős tömegű lendkerék?

A modern diesel motorok nagyon erősek és már alacsony fordulatszámon is nagy nyomaték leadására képesek. Egyrészt az alacsony fordulatszámból adódó rezgéseket, zörgéseket a kettőstömegű lendkeréknek csillapítania kell. Másrészt pedig sebesség fokozat kapcsolásnál, a tengelykapcsoló (kuplung) működtetése közben a motor nagy nyomatéka miatt fellépő hirtelen-ható erőt csillapítja a motor és a váltó között a kapcsolás pillanatában.

A kettős tömegű lendkerék kialakítása

Ellentétben a hagyományos fix lendkeréktől, a kettőstömegű lendkereket két különálló részből gyártják le és a két tömeg közé, rezgéscsillapító és rugózó elemeket építenek be, majd összeszerelik őket. Az egyik oldala fixen rögzítésre kerül a motor főtengelyére, a másik oldalához pedig a kuplung kerül rögzítésre. Ezáltal a motor és a váltó között csökken az erőátviteli terhelés, illetve csökkennek a torziós rezgések.

Egyes típusoknál a kettőstömegű lendkerekek jellemzően 150.000 kilométernél, más típusoknál pedig 200.000 – 250.000 kilométernél mennek tönkre. Az áruk elég borsos. Egy utángyártott kevésbé jó minőségű darab 100.000-150.000 Ft-ba kerül, míg egy jobb minőségű 300.000-400.000 Ft-ba is kerülhet. A gyári alkatrész ára még ennél is magasabb lehet. Természetesen a pontos árak nagyban függnek az autó típusától is.

Kiváltható a kettős tömegű lendkerék?

Sajnos sem nélkülözni, sem kiváltani nem igazán lehet!

Bár lehet kapni átalakító készletet, ami egy fix lendkerékből, egy kuplungszerkezetből, a hagyományostól kicsit eltérő kuplungtárcsából és egy kinyomó csapágyból áll (a kuplungtárcsa annyiban tér el a hagyományostól, hogy megerősített torziós rugóval látják el), de ez nem a legjobb megoldás! Jelentősen megnövekedhetnek a zavaró rezgések zörgések, extrém esetben még az oldalüvegek rezonálása is tapasztalható, de ez a kisebb probléma. A már korábban említett, hirtelenható erő közvetlenül csillapítás nélkül adódik át a motorról a váltóra. Ez jobb esetben csak a kuplungtárcsát teszi tönkre idő előtt, de rosszabb esetben, a váltóban vagy akár másban is kárt tehet!

Ha már diesel autót vásároltunk és eljön a kettős tömegű lendkerék cseréjének az ideje, érdemes azt megvásárolni és nem az átalakító készletet beépíteni, mert lehet, hogy nagyobb kár ér minket, mint ami az alkatrész ára lett volna.

Használt diesel autó vásárlásánál figyelmesen kell hallgatni, hogy a járó motor leállítását követően nem hallunk-e rendellenes kopogó, zörgő hangot. Ha ilyet tapasztalunk, akkor előbb-utóbb probléma lehet a lendkerékkel.

Amennyiben járó motornál lassan kinyomjuk a tengelykapcsolót és a pedálon lüktetést érzünk, szintén a kettőstömegű lendkerék hibájára utal.

A kettőstömegű lendkerék alkalmazása már néhány benzines autónál is megtalálható.

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

További érdekes írások: