Pár szóban magamról és az átvizsgálásról
Péter Gábor Autószerelő Mester vagyok. Gyerekkorom óta a gépek, az autók és a motorok rabja vagyok. Már egészen fiatalon ott álltam édesapám és nagypapám mellet és figyeltem, hogy mit javítanak. Valószínűleg akkor „fertőződtem” meg és nem is akartam kigyógyulni belőle soha.
Szerencsésnek mondhatom magam, mert az iskola végeztével olyan munkahelyeim voltak, ahol nem csak autójavítás jellegű, hanem karosszéria és fényező munkákkal is foglalkozott a műhely. Ennek most a használt autó átvizsgálásban nagyon nagy hasznát veszem. Sok trükköt és praktikát eltanultam, illetve láttam, hogy miként hoznak vissza az életbe egy olyan autót, amit esetenként totálkáros volt, és gyakran több darabból készült „új” autó. A szakmában nagyon sok emberrel megismerkedtem, akik egy autó értékének a növelése érdekében szinte mindenre hajlandóak voltak.
15 év autójavítás és több mint 10 év számítógépes autódiagnosztikai tapasztalat után, 2014-ben úgy döntöttem, hogy ezeket a tapasztalatokat kamatoztatva belevágok a helyszínen történő használt autó állapotfelmérésbe. Számtalan elégedett ügyfelemnek köszönhetően a legtöbb megkeresésem ajánlással történik, ami azt bizonyítja, hogy ügyfelek elégedettek a munkámmal.
Az átvizsgálásról
Az átvizsgálás az adásvétel helyszínen történik. Három dolog van, amit a helyszínen nem lehet elvégezni: a fékmérést, a futómű rázását, illetve talperő ingadozás mérését. Alapos szemrevételezés és próbavezetés után ezeket alaposan ki lehet szűrni és nincs szükség a próbapadon történő vizsgálatokra. A különbség annyi, hogy nem lehet százalékos pontossággal megmondani a fék és lengéscsillapítók hatásfokát, de az állapotát igen.
Sajnos a használt autók esetében nem is ezek a jellemző hibák. Sokkal komolyabb és költségesebb hibákkal szembesülök nap mint nap. Sajnos a munkáim során több autóból összerakott, motor és váltóhibás autók tömkelegével találkozok.
Rengeteg olyan autót kínálnak eladásra, aminek a helye már rég nem az utakon lenne, hanem egy bontóban, hogy a még használható alkatrészeket hasznosítsák újra. Sokan úgy gondolják, hogy egy ma már olcsón beszerezhető festékréteg mérővel meg tudják állapítani, hogy egy autó sérült-e vagy sem. A festékréteg mérő semmit sem ér, ha a használója nem tudja, hogy mit, de leginkább hol kell mérni. Az interneten megtalálható mindenféle jó tanács arról, hogy milyen festékréteg jó, vagy már nem. Ha valaki tapasztalat és szaktudás nélkül az interneteken olvasottak után maga végzi a mérést könnyen téves következtetéseket fog levonni. Ha egy autónak az eleje a felismerhetetlenségig össze volt törve, de az elemeket cserélték és esetleg egy ügyesebb kezű fényező fújta az autót, könnyen sérülésmentesnek titulálhatja a vásárló.
A másik, amiről beszélni kell az a számítógépes diagnosztika. Az interneten pár 10.000 Ft-ér elérhető olyan telefonos applikáció, illetve diagnosztikai interfész amivel hibakódokat lehet olvasni és törölni, és akkor a hekkelt szoftverekről nem is beszélek. Ezek jópofa dolgok, de leginkább otthoni felhasználásra alkalmasak. A számítógépes autódiagnosztikával több, mint 10 éve foglalkozok intenzíven és kijelenthetem, hogy ez nem olyan egyszerű, hogy rádugom a műszert kitörlöm a hibákat és kész. A tárolt hibákat tudni kell értelmezni, illetve a tárolt hiba nem feltétlenül a hibára utal minden esetben. Van amikor csak összefüggésben van egy teljesen más alkatrész kezdődő meghibásodásával. Nagyon összetett dolog, egyes hibák felderítése akár napokba is telhet, itt is a legfontosabb a tapasztalat és a gyakorlat. Folyamatos szakmai továbbképzések és gyakorlat nélkül nem érdemes foglalkozni a dologgal!
A festékmérés és a diagnosztika csak egy kis töredéke a teljes állapotfelmérésnek. Ami legfontosabb a fül, a szem és nem ritkán az orr. De azon belül is a legfontosabb, hogy tudni kell, hogy mit kell nézni egy autón. Pl. járó motornál melyek azok a hangok, amelyek rendellenesnek mondhatók, mi az amit nem lenne szabad hallani, de ha mégis hallható, akkor annak mi az oka. Egy alapos szemrevételezés elengedhetetlen, hiszen csak ezek alapján tudhatjuk, hogy milyen állapotú a kiszemelt autó. A próbavezetés nélkülözhetetlen, ami alapján egy szakavatott ember minden lényeges információhoz hozzájuthat. A motor, a váltó, a tengelykapcsoló, a futómű,
illetve az autó menettulajdonságai nagyon sokat elárulnak a vezető számára, ha tudja mit kell figyelni. Ha olyan eladóval találkozunk vásárlóként, aki nem engedi vezetni az autót, illetve csak úgy, hogy Ő ül a volán mögött, azzal nem is szabad tovább foglalkozni. Az vagy nem akarja eladni az autót, vagy nagyon titkol valamit. Itt azért hozzátenném azt is, hogy csak olyan autót akarjunk kipróbálni, ami a látottak alapján tényleg érdekel bennünket. Megérthető, ha a kereskedő csak kocsikázni nem akarja kivinni az autót, neki is pénzbe kerül az üzemanyag és az idő is. De ha minden más szempontból rendben van az autó és csak a próbavezetés hiányzik, akkor ragaszkodjunk hozzá!
Ha minden információt sikerült az átvizsgálás alkalmával begyűjteni az autóról és annak tulajdonságairól, már sokkal könnyebb lesz meghozni a helyes döntést.