Részecskeszűrő – áldás vagy átok?
Úgy érzem a diesel autókról sosem lehet eleget beszélni, mert mindig rengeteg a tisztázatlan kérdés! Most a részecskeszűrővel kapcsolatban igyekeznék egy-két dolgot megvilágítani!
Hazánkban minden euro5-ös diesel autót részecskeszűrővel kell felszerelni, melynek több oka is van. Bár lehet, hogy az autót használó számára felesleges kellemetlenségnek tűnik, használatának fontossága egyáltalán nem elhanyagolható.
Környezetvédelmi előírások
Az egyik nagyon fontos ok, hogy a környezetvédelmi előírások miatt az autógyáraknak egyre jobb emissziós értékekkel rendelkező autókat kell gyártaniuk. Gyakran megesik, hogy a kipufogó rendszerek megtervezése több költséggel jár, mint magának a motornak megtervezése.
Egészségügyi okok
A másik ok az, hogy a nagynyomású diesel üzemanyag rendszereknek köszönhetően az égéstérbe porlasztott üzemanyag egyre apróbb szemcsékből áll a tökéletes égés elérése érdekében. Ennek okán az elégetett üzemanyagban is (kipufogógáz) sokkal apróbb részecskék vannak, (0,1-2 mikro milliméteres) mint egy hagyományos vagy régi diesel autó kipufogó gázában. Ezek az apró részecskék károsak az élő szervezetre nézve. Belélegzés után az apró részecskék eljutnak a tüdő legapróbb hólyagjaiba, ott megtapadnak és onnan a vérbe kerülve, súlyos egészségkárosodást okozhatnak. A részecskeszűrő feladata ezeknek az apró részecskéknek a felfogása.
A részecskeszűrő működése
A részecskeszűrő a kipufogó rendszerbe van beépítve és a rajta áthaladó kipufogógázból szűri a részecskéket. Bizonyos távolság megtétele után a szűrő eltömődik, megtelik a sok részecskéből felhalmozódott korommal. A részecskeszűrő állapotára (eltömődöttségére) a motorvezérlő figyel, amire több módszert is kitaláltak az autógyárak. Az egyik, hogy a motorvezérlő azt figyeli, hogy mikor és milyen körülmények között menyit ment az autó és ebből számolja ki, hogy mikor kell regenerálnia a részecskeszűrőt (eltávolítani belőle az összegyűlt kormot). A másik módszer, hogy a részecskeszűrő mindkét végére egy nyomásmérő szondát szerelnek és a beérkező és a szűrőből távozó, kipufogógáz nyomáskülönbségéből kap információt a motorvezérlő, hogy mennyire van eltömődve a részecskeszűrő. A legelterjedtebb eltömődöttséget elemző módszer a két említett megoldás kombinációja.
Az, hogy mennyi idő vagy kilométer alatt tömődik el a részecskeszűrő, több dologtól is függ:
- üzemanyag minőség
- vezetési stílus
- környezeti hőmérséklet
- megtett táv
- városi vagy országúti használat
- a motor, a turbó és az EGR szelep állapota
Nagyon fontos az autógyártó által előírt jó minőségű alacsony hamutartalmú motorolaj használata.
A regenerálás folyamata
A motorvezérlő érzékeli a részecskeszűrő eltömődöttségét és ha a motor üzemi feltételei lehetővé teszik, akkor regenerálni kezdi, ami tulajdonképpen a felgyülemlett korom kiégetését jelenti a részecskeszűrőből. A korom 550 Celsius fok környékén kezd el égni, amihez az oxigént a kipufogógáz biztosítja. Ez azért lehetséges, mert a diesel motorok légfelesleggel dolgoznak, tehát a kipufogógáz tartalmaz elég oxigént az égés folyamatához. A befecskendező tüzelőanyagként plusz gázolajat fecskendez be a hengerbe, ami a kipufogó rendszerbe áramlik egészen a katalizátorig, ami közvetlenül a részecskeszűrő elé van szerelve. A katalizátor feladata a kipufogógázban lévő szénhidrogén és szén-monoxid átalakítása vízzé és szén-dioxiddá.
Tehát a katalizátor felé érkező gázolaj (szénhidrogén) és oxigén, a katalizátorba érkezve rögtön elég, ezzel hő szabadul fel. Az alapból helyenként 400 Celsius fokos kipufogógáz hőmérsékletét megemeli 200-250 Celsius fokkal és ez a hő már elég a korom elégetéséhez.
A Francia autókban létezik egy olyan megoldás, ami az előbb említett megoldás mellett, egy külön tartályból, speciális folyadékot fecskendeznek az üzemanyaghoz, ami segíti a korom begyulladását már alacsonyabb hőmérsékleten. De ez a megoldás jóval drágább és szervizigényesebb.
A részecskeszűrő problémái
A legnagyobb ellensége a részecskeszűrőnek a városi használat. A pár kilométeres ingázás, a dugóban történő araszolás során, a rendszer nem tudja elérni a regeneráláshoz szükséges feltételeket. Így addig gyűlik a korom a szűrőben, amíg el nem dugul. Esetleg, ha el is kezdődik a regenerálás, nincs idő befejezni és sajnos csak néhány típusban kapunk információt a regenerálás folyamatáról a műszerfalon.
Ha az autót gyakran használjuk városban, vagy rövid utakon, érdemes 500 kilométerenként megtenni vele egy hosszabb utat, hogy a regenerálást biztosan el tudja végezni a rendszer. A regenerálás általában 15-20 perc alatt fejeződik be. Ha van pillanatnyi fogyasztásmérő az autóban, akkor megfigyelhetjük a fogyasztás hirtelen megemelkedését erre az időre. Innen is tudhatjuk, hogy épp regenerálás folyik, ilyenkor ne állítsuk le az autót, csak ha végzett a folyamattal.
Ha már megvan a baj és eldugult a részecskeszűrő, azt a hibajelző lámpa jelzi és a motor teljesítménye csökken. A szervizben ilyenkor egy kényszerített regenerálást végeznek külső (számítógépes) eszköz segítségével, álló helyzetben. Ha a helyzet olyan kritikus, hogy a regenerálás már nem végezhető el, akkor a részecskeszűrő kiszerelésére és tisztítására lesz szükség.
Szomorú, de gyakran előfordul, hogy kiszerelik a részecskeszűrőt és a közepét kiütik, a vezérlő egységet átprogramozzák, ezáltal megszűnik a részecskék szűrése. Sajnos az ilyen autókból ömlik a környezetszennyező apró részecskéket tartalmazó korom.
Tovább szigorított környezetvédelmi normák folyamatos fejlesztésekre ösztönzi az autógyárakat. Egy ilyen fejlesztés az AdBlue rendszer, amelyről majd egy későbbi cikkemben térek ki.
Ha kérdése van, tegye fel ITT!