+36-70-772-7313 info@joautot.hu

Rengeteg izgalmas vagy éppen felháborító eset történik a vásárlás előtti állapotfelmérések alkalmával, de sajnos ritkán jutok el odáig, hogy részletesen le is tudjam írni őket. Viszont volt egy olyan átvizsgálás, ami még hosszú hónapokkal később sem hagyott nyugodni, így végül úgy döntöttem rá kell szánnom az időt és le kell írnom. Leginkább azért, hogy mindenki tudjon tanulni belőle, mennyire alaposan és körültekintően kell átvizsgálni egy autót a vásárlás előtt.

 

Az autó első ránézésre rendben volt

 

Még tavaly év végén bejelentkezett egy ügyfél, vásárlás előtti állapotfelmérésre. Egy 2012-es évjáratú Suzuki SX4, négykerék meghajtású autót kellett átvizsgálni. A leendő vásárló azt az információt kapta, hogy az autó Németországból származik, de itthon már érvényes műszakival, rendszámmal rendelkezik az autó.

Elsőre furcsállottam, hogy pont egy Suzukit hoznak Németországból, amiből itthon is van bőven, de gondoltam mivel összkerekes, így kisebb a választék.

Miután az autó megérkezett az átvizsgálásra, alapvetően úgy tűnt, hogy nem lesz vele gond. Műszakilag teljesen rendben volt, pusztán egy kisebb korábbi karosszériajavítás nyomai voltak láthatók. A hibatárolóban sem volt olyan hibakód, ami aggodalomra adna okot. Az autó belseje is rendben volt kivéve, hogy az oszlopok borítása elállt, illetve a tetőkárpit koszos és foltos volt.

 

Az első meglepetések az átvizsgálás során

 

Viszont jobban átvizsgálva az autót, már jöttek a meglepetések. Az autót öt darab biztonsági övvel szerelték, ezek közül csak kettőnek egyezett a gyártási éve, az autó gyártási évével. Volt amelyik fiatalabb, volt amelyik öregebb volt.

Az autó üvegeinél is hasonlót tapasztaltam. Sem az első, sem a hátsó szélvédő, illetve az egyik ajtó oldalsó üvegének a gyártási éve sem egyezett meg az autóéval. Egyre inkább úgy tűnt, hogy az autó több darabból lett összerakva. Az Suzukit GS felszereltséggel hirdették, de a meghirdetett extrák ellenőrzése során nem találtam a függönylégzsák meglétére való utalást az oszlop borításán.

A próbavezetés alatt nem tapasztaltam semmi rendelleneset. Miután visszaértünk, a leendő tulajdonossal – ahogy mindig is – átbeszéltük a látottakat. Jeleztem neki, hogy az autó műszakilag rendben van, de sok jel arra utal, hogy az autót több darabból rakták össze, illetve jeleztem a függönylégzsák hiányát is. Miután a vásárló jelezte az „eladónak”, hogy az autóban nincs függönylégzsák, az eladó egy mozdulattal odanyúlt és lerántotta az ajtófalcról a kédergumit, félrehúzta a tetőkárpitot és megmutatta, hogy van benne. Valóban ott volt, és így már azt is értettem, hogy miért koszos a tetőkárpit és miért állnak el az oszlopborítások.

 

Szépen lassan összeállt a kép

 

Megkérdeztem, hogy ez a kárpitelemen miért nincs feltüntetve, mire kioktatott, hogy ennél a típusnál nem tüntetik fel. Természetesen olyan eset nem fordulhat elő, hogy bármilyen meglévő légzsákot az autóban nem tüntetnek fel (rettenetesen balesetveszélyes és egy esetleges személyi sérülés esetén a gyártót beperelnék, hiszen a felhasználó nem tudta, hogy ott légzsák van, ami kinyílhat)! Miután távoztak, felhívtam a Suzuki Magyarországot és megerősítettek abban, hogy ilyen nem lehetséges, hacsak nem utólag lett beépítve és a kárpitelem nem lett kicserélve.

Az autó alvázszámát beírtam a gyári alkatrészkatalógusba és világossá vált minden. Az autó jobb kormányosként látta meg a napvilágot, illetve nem GS, hanem GLX felszereltséggel. Biztos, ami biztos lekérdeztem az autoDNA rendszerében is, ami szintén ezt az eredményt hozta. Felhívtam a leendő vásárlót, illetve e-mailben elküldtem minden dokumentumot. Azt sajnos sohasem tudjuk meg, hogy az autó Magyarországon esett át a „plasztikai műtéten,” vagy valahol máshol.

Mindenesetre a vásárlójelölt ezek tudatában sem állt el teljesen a vásárlástól, mert az autó műszakilag rendben volt. Megkereste a közlekedési hatóságot, hogy információt szerezzen arról, hogy az autó jobb, vagy balkormányosként vizsgázott-e itthon. A hatóság megtagadta az adatszolgáltatást személyiségi okokra hivatkozva.

 

Tanulság

 

Azt eddig is tudtam, hogy nagyértékű, illetve luxusautók esetében gyakran előfordul, hogy olcsón beszerzett jobbkormányos autók itthon balkormányosként folytatják a pályafutásukat, de egy viszonylag olcsó autó esetében erre nem gondoltam, illetve eddig még nem tapasztaltam, de úgy tűnik, hogy valakiknek még ezzel is megéri foglalkozni!

 

További érdekes írások: