Egy beszélgetés a cégről és a célokról
Nagy örömmel fogadtam a cylex.hu felkérését, melyben izgalmas kérdésekre próbáltam érdekes válaszokat adni!
Cylex 1. Kérem mutassák be a Jó Autót Autótechnika Kft. rövid történetét, hogyan, mikor indították útjára vállalkozásukat? Mi volt a kezdeti célkitűzés, és hova fejlődött ez azóta?
Jó autót Autótechnika Kft: 2014 nyarán egyéni vállalkozóként kezdtem el használt autók helyszíni állapotfelmérésével foglalkozni. Az ötlet teljesen saját kútfőből jött, nem tudtam, hogy lehet-e egy ilyen szolgáltatásra igény vagy sem, csak annyit tudtam, hogy nagyon sok ismerős hív el magának segítségnek autóvásárláshoz. Miután beindult a vállalkozás találtam néhány céget, akik korábban szintén megpróbálták ugyanezt, de szolgáltatásuk már láthatóan nem működött. Ez kicsit elbizonytalanított, de bíztam benne, hogyha az ügyfeleim minőségi szolgáltatást kapnak korrekt áron, akkor újra hívnak és ajánlanak is másoknak. Szerencsére ez pontosan így is történt!
Már a kezdetektől gondoltam rá, hogy miután megtaláltuk az ügyféllel a megfelelő autót (és sokszor igen közvetlen, majdhogynem baráti kapcsolat alakul ki), a továbbiakban is jó lenne, ha tudnék neki segíteni. Másfél évig kerestük az erre megfelelő helyet, majd megtaláltuk Szentendrén a Dunakanyar körút 25-ben. Időközben helyszíni átvizsgálás szolgáltatást többen is lemásolták, és sajnos van köztük olyan is, aki mindezt mindennemű hozzáértés nélkül teszi. Több későbbi ügyfelünk jelezte ezt a problémát, hogy más „szakértőt” hívtak ki, akitől nem megfelelő szolgáltatást kaptak, de sajnos ez a veszély minden szakmában ott van.
Cylex 2. Az autók teljes körű kivizsgálása, diagnosztikája, “átvilágítása” mellett, az autók teljes körű javítását is vállalják. Hány városban és hány fős szakembergárdával várják a “beteg” járműveket?
Jó autót Autótechnika Kft: Jelenleg Szentendrén van a műhelyünk ahol én vagyok a szerelő. Elsősorban korábbi ügyfeleinknek szerelek, de szívesen fogadom az utcáról betérő vendégeket is. Semmiképpen sem célom túl nagy céggé fejlődni, esetleg egy alkalmazott felvételét tervezem, mert szerencsére nagyon sok a munka. De a legfontosabb szempont mindig a személyes kapcsolat fog maradni.
Cylex 3. Átlagosan, hogyan fest egy megvásárlás előtti jármű átvizsgálása, milyen elemeire terjed ki, mire kell figyelni? Melyek azok a leggyakoribb hibákat és sérüléseket elkozmetikázó trükkök, amelyekkel élni szoktak egy idősödő autó eladásakor?
Jó autót Autótechnika Kft: Egy ilyen átvizsgálás nagyjából 45 percig tart. Nagy vonalakban tartalmaz rétegvastagság mérést, de önmagában ez kevés a korábbi sérülések felderítésére. Itt leginkább a jó szemre van szükség és tudni kell, hogy mely pontokon kell különös figyelemmel méréseket végezni. Számítógépes hibakód olvasás, amely az elektronikus vezérlőegységekben tárolt, vagy fennálló hibák kiolvasására vonatkozik. Egy teljes körű szemrevételezés, ami a külső, az utastér, az alváz, a gumik, a fékek állapotára vonatkozik. Végül egy próbavezetés, ami nagyon sok hasznos információval szolgál a fékek, a futómű, a tengelykapcsoló, a váltó, a motor és az autó menettulajdonságairól.
Tapasztalataim szerint nem az autó kora az elsődleges probléma általában hanem inkább az előélete. Rengeteg a (mindenféle szabályozás nélkül) külföldről behozott és ismeretlen előéletű autó. Ezeknek szinte garantáltan tekerve van a kilométerórája, ezen felül jellemzően komoly (szerkezetet érintő) sérülést is szenvedhettek. Természetesen rengeteg trükk van, amivel a kereskedő és az eladó élni szokott, de talán a leghatásosabb és a legmegdöbbentőbb az, ha vásárlót és olykor még a szakembert is hülyének nézik. Amikor szemrebbenés nélkül állítják egy autóról, hogy az úgy jó, ahogy van, gyárilag ilyen (pl. a klímának télen nem is kell működnie, vagy a bal oldali visszapillantó gyárilag nem hajlik be, csak a jobb). Ezen felül a legnagyobb gondot a rozsda jelenti, főleg az osztrák és német autók esetében. Erre nagyon kell figyelni, alvázvédővel fedik el rendszeresen az eladók. Amit ha már a rozsdára tesznek rá, csak takarási célt tud szolgálni.
Cylex 4. Manapság a gépjárműveinkben is egyre inkább jelen van a számítástechnika, gyakran már a legapróbb alkatrész működését is számítógép vezérli, vagy figyeli. Milyen szintű számítástechnikai ismeretekkel kell felvérteznie magát egy autódiagnosztikai és szerelő műhelynek, hogy hozzáférhessen ezen gépek, szoftveres lelkéhez? Erre külön szakosodás is létezik már?
Jó autót Autótechnika Kft: AUTO-COM diagnosztikai műszerünk van, amely majdnem minden típusú autóval tud kommunikálni. Ehhez Önmagában nem számítógépes ismeretek kellenek, hanem a hibakódok értelmezésében van szükség sok (és még annál is több) tapasztalatra. Ez egy folyamatos tanulás, mindig van hova fejlődni.
Cylex 5. Szerelői tapasztalataik szerint, ha lehet ilyen általánosító megállapítást tenni, mely egységek hibásodnak meg a leggyakrabban a járművekben, mivel fordulnak Önökhöz a legtöbben? Melyek azok a leggyakoribb jármű tulajdonosi gondatlanságok, feledékenységek, amelyek a legtöbb kárt okozzák?
Jó autót Autótechnika Kft: Nem is gondolnánk, hogy mennyi problémát jelent a gyártók által előírt magas olajcsere intervallum. A mai motorolajok nagyon jók, rengeteg adalékot tartalmaznak, amelyek megvédik a motorokat bizonyos ideig. Az a tapasztalat, hogy akik betartják a 20-30-40.000 km-es szervizintervallumokat, azok jelentősen hozzájárulnak a motor, a feltöltő rendszer és kipufogórendszer idő előtti meghibásodásához. A kenőanyagok tekintetében nagy problémát jelent a hamisítás jelenléte. Sok ügyfél maga hozza az olajat és olyan alacsony árakat mondanak, hogy hivatalos helyről képtelenség hozzájutni. „Jobb” esetben egy áfa (vagy jövedéki adó) csalt olajat vásárol, rosszabb esetben egy átcsomagolt rossz minőségű olajat.
Vannak ügyfeleim akik minden apróbb furcsaságnál felhívnak, ha az autóval tapasztalnak valamit, mások pedig addig nem foglalkoznak autójuk jelzéseivel, amíg az csak gurul. Különbözőek vagyunk, mindenki máshogy viszonyul az autójához. Ezért is fontos a hosszú távú személyes kapcsolat az ügyfelekkel!
Cylex 6. Akadnak-e esetleg olyan autómárkák, vagy azokon belül típusok, amelyekkel annyi rossz tapasztalatuk volt, hogy ha valaki azon típusú járművet készül vásárolni, figyelmeztetik? Valóban számottevő különbségek vannak a különböző márkák között, vagy a különböző márkák mezőnye sokkal inkább egy bolyban halad, és a gépjármű életkora az, ami számít?
Jó autót Autótechnika Kft: Ez egy nagyon összetett kérdés. Minden márkának/típusnak megvannak a maga erősségei és a gyengeségei. Vannak márkák ahol tudnia kell a vásárlónak, hogy gyakrabban fog szervizbe járni mintha egy másik márkát választana, de ő mégis amellett dönt. Az életkor semmiképpen sem perdöntő, sokkal fontosabb az autó előélete. Egy gondos gazda kezében rendkívül sokáig problémamentesen elmehet egy autó.
Természetesen mindent elmondok az adott típusról a vásárlónak, amit csak tudok, amennyiben igény van rá. Van, akinek határozott elképzelései vannak a márkát illetően, ilyenkor igyekszem a legjobb állapotú megtalálásában segíteni.
Tapasztalataim szerint a távolkelti márkák a legmegbízhatóbb legkevésbé problémás autók.
Cylex 7. Milyen gyakran érdemes átnézetni az autónkat, főleg az évszakváltásokra való tekintettel, mikre érdemes figyelni? Milyen részét érdemes megnézetni autónknak a közelgő tél előtt?
Jó autót Autótechnika Kft: Ez leginkább attól függ mennyire értünk hozzá. Évente egyszer érdemes elvinni az autót legalább egy olajcserével egybekötött revízióra még akkor is, ha nem megyünk az autóval annyit, hogy azt a kilométer indokolná. Az olajok és alkatrészek az állásban is öregednek.
Cylex 8. Mennyire korrodálják az alvázat a télen használatos csúszásgátló vegyszerek és mit lehet ez ellen tenni? A korróziót kivédendő érdemes télen is lemosatni az autót, vagy valami speciális szerrel érdemes bevonni az alvázat?
Jó autót Autótechnika Kft: Természetesen érdemes alvázvédőt használni amennyiben ezt anyagi lehetőségünk engedi. Azért az itthoni viszonyok között nem olyan életveszélyes mértékű a csúszásgátló vegyszerek okozta rozsdásodás. Amennyiben tudjuk, hogy ilyen úton jártunk, szerencsés ha lemosatjuk az alvázat. Télen-nyáron érdemes inkább szilárd burkolaton parkolni a füves és egyéb lehetőségek helyett. Ha van lehetőségünk garázsban állni, úgy sokat tehetünk a rozsdásodás elkerülése érdekében, de semmiképp se fűtött garázst használjunk.
Cylex 9. A Jó Autót Autótechnika Kft egyik különösen szimpatikus szolgáltatása “A Szerelő válaszol” rovat, amelyben 24 órán belül válaszolnak a használt autó vásárlás, típusválasztás és autószerelés témakörökben érkezett kérdésekre. Átlagosan napi hány kérdés érkezik, és hány kérdésre van idejük válaszolni?
Jó autót Autótechnika Kft: A kérdések száma is nagyon változó, ha mondanom kell valamit, akkor nagyjából napi 3 kérdéssel számolhatunk. Sok a visszatérő kérdező és sokan később ügyfeleim is lesznek! Minden kérdésre válaszolok, általában még aznap amikor érkezett. Ha nagyon sok a munkám akkor megeshet, hogy pár napot várni kell a válaszra.
Cylex 10. Melyek a A Jó Autót Autótechnika Kft távlati tervei, hova szeretnének kövér gázzal eljutni?
Jó autót Autótechnika Kft: Először is szeretném megköszönni ezt az interjú lehetőséget, biztos sokaknak segít abban, hogy bátrabban vegyék fel velem a kapcsolatot. Nem vagyok híve a kövér gáznak, sokkal inkább a fontolva haladás módszerét választom. Terveink között szerepel, hogy családi vállalkozásként, esetleg egy-két alkalmazottal, pár kiegészítő szolgáltatással bővülve épüljünk bele a szentendrei hétköznapokba.