Amikor nem úgy sikerül a használt autó vásárlás, ahogy elterveztük
Sajnos egy tapasztalatlan vásárló komoly hibát követhet el hiszékenységével. A következőkben bemutatott esetek sajnos nem egyediek. Rendszeresen találkozom gyári állapotúnak mondott, de korábban akár totálkárossá törött autókkal.
A következőkben a www.jogiforum.hu oldalon megtalálható esetekből szemezgettünk! Ez mindenki számára érdekes és tanulságos olvasmány lehet, mivel mindegyik leírás megtörtént eseten alapszik! (A jól olvashatóság kedvéért néhol változtattam a pontos szövegen.) „
1.Vettem egy autót. A tulaj (kereskedő) az adásvételi megkötésének napján új motorszámot jegyeztetett be, amiről nem tájékoztatott, csak a biztosításkötésnél vettük észre. Szóltam, hogy az autópályán is kipróbálnánk, de ezt csak az adás-vételi után tudtuk. Nem működik rendesen a váltó és még be is ázik. Szerinte ez a Mi hibánk. Jeleztem, hogy elállnék a vételtől, mert Mi egy használt de működő autót akartunk venni az autóban látható kilométerrel, de a motorcsere miatt nem valós a futott kilométer sem. Át kell íratnom, vagy mit tehetek? Véleményem szerint a kereskedő eltitkolt több fontos információt is, ami a döntésemben befolyásolt volna.
2. Augusztus 2-án vettünk egy 50 cm3-es motort, melyet 2 ismerősöm is megnézett, mivel én nem értek hozzá. A motor több mint 10 éves, apróbb hibáit elsorolta az eladó. Tudomásul vettük, kipróbáltuk, kifizettük és hazavittük. Mivel a 17 éves fiam számára vásároltuk, azonnal egy ismerős motorszerelőhöz került, hogy nézze át és javítsa meg a hibákat, amiket az eladó közölt. A szerelő egyéb munkái miatt csak 11-én tudott hozzákezdeni a szerviznek, de olyan komoly hibákra és hiányosságokra bukkant, ami miatt szerinte a motort nem érdemes javítani! Esetleg alkatrészként lehet értékesíteni… Az eladó elfelejtette közölni velünk, hogy az olaj adagoló már nagyon régóta nem működik és mivel így használták, meglehetősen tönkrement a motor! Ha felmelegszik, kopog a dugattyú. Természetesen az eladó közölte, hogy a motort megtekintett állapotban vettem át, pénz vissza nem jár, mehetek, ahova akarok.
3. 20 napja vásároltam egy 1993 opel típusú gépjárművet. Az autónak, mivel 21 éves, sok hibája van, ezzel tisztában is voltam. A kereskedő tájékoztatott is a nagy részéről. A papírokat rendeztem hozzá időben és pontosan. Ez után vittem el szervizbe. Az autó részletes átvizsgálása után derült ki egy olyan hiba, amiről a kereskedő abszolút nem beszélt. Az autó bal első toronynál körbe van rohadva, ami életveszélyes. Ez a hiba karosszériás szakember szerint már az előző műszakinál is (2,5 évvel ezelőtt) életveszélyes lehetett, de ezt profi módon sikerült leplezniük. Ezt nagyon sokba kerülne nekem megjavíttatni.
4. A harmadik legsúlyosabb hibával pedig a mai nap folyamán szembesültünk .Elvittük egy szerelőhöz, hogy a kötelezőket (olaj, szűrő stb.) kicserélje. Előző héten hatalmas eső volt. A tegnapi este folyamán magától bekapcsolt a világítás kocsin! Kiderült,hogy zárlatos lett a riasztó rendszere, mert beázott! A kocsi bal oldaláról (belülről) 7,5 vödörnyi vizet mert ki a szerelő és még most is vizes! Jobban áttekintve az autót kiderült, hogy törött volt a bal oldala! Mire ezt megcsináltatnánk többszázezer forintunkba kerülne!
5. 2014.07.12-én vásároltunk egy terepjárót majd 2 millió Ft-ért. A probléma az, hogy amikor hazaértünk, párom – aki autószerelő – elkezdte tüzetesen átnézni az autót. Kiderült, hogy rossz az ABS. Ezt jelezte VOLNA a lámpája is, ha nem lett volna kiszedve. És ezt természetesen nem közölte velünk az eladó.
6. Vettem egy kisbuszt, állítólag semmi baja nem volt. 2 hónapja használom, abból 3 hetet szerelőnél volt! Szerintük a kilométer nem valós. Füstöl, 2 kerékcsapágyat cserélték, a turbó valószínű rossz, a kuplung cserélni kell, a részecskeszűrő ki van fúrva… És vétel előtt volt műszakin.
7. Tíz nappal ezelőtt vásároltam egy 12 éves autót magánszemélytől. Az eladó semmilyen hibáról nem tudott. Az autót Németországból hozatta, a szervizkönyve is vezetve volt 24000 kilométerrel ezelőttig. Az ő általa végeztetett szerviz nem volt a szervizkönyvben feltüntetve! Állítása szerint körülbelül 5000 km-t ment vele, maximum 100 km/h-s sebességgel. A vásárlást követően egy szakszervizben az átvizsgálást is elvégeztettem, minden mért érték normális volt. A használatba vétel utáni egy héttel feltűnt, hogy az autó zabálja az olajat. Egy hét alatt 1l! Ez körülbelül 900 km/liter ami rengeteg (szintetikus olajból). Az ő állítása szerint nála egy decit sem evett az 5000 km alatt. A motor természetesen felújításra szorul, ami minimum 150.000 Forintba kerül majd, de a szakemberek szerint ez nem egy végleges, és tökéletes megoldás. A motorcsere pedig ennél a típusnál 500.000 Forintra is rúghat.
8. Közel 1 hónapja vettem egy 7 éves olasz autót kevés kilométerrel, egy pesti kereskedésben. Az autó jónak tűnt, pár apróbb esztétikai hibája volt. Hazafelé előjött pár gond. Nagyjából 100.000 Forintot ráköltöttem. Ez után a hátsó futómű kerékösszetartása a határérték duplája felett volt, mindkét oldalon. A szerviz véleménye, hogy az autó karambolos volt, és a kaszni menthetetlenül csavarodott. A helyreállítása több százezer forintra rúg.” Láthatjuk mennyi féle módon kerülhet bajba az, aki vakon bízik az eladó vagy a kereskedő szavában és az alapján dönt az autóvásárlásról! Azt javasolom mindenkinek, hogy lehetőleg a vásárlás előtt tájékozódjon a témában és próbáljon meg figyelni azokra a jelekre, amelyek az autóval kapcsolatos problémákra utalnak. Mindig harcolja ki, hogy alaposan kipróbálhassa az autót vásárlás előtt és ne hagyja magát meggyőzni az eladó vagy a kereskedő által, ha valami szokatlant vesz észre az autón.